A Komáromi Jókai Színházban jártam

AZ ÉN SZÍNHÁZAM

AZ ÉN SZÍNHÁZAM

Színház az egész...

2014. október 30. - Lukács Sziszi

Hát akkor üdv ismét! Már elég hosszú ideje annak, hogy utoljára itt jártam a blogon, de így is jócskán folyt az élet a színházban. Na és hát persze megkezdődött a Különös házasság próbafolyamata! De először is elmondanám, hogy a mostani blog az én próbalátogatásomról fog szólni, valamint még írni fogok nagyon nagyon röviden az Ahogy esik, úgy puffan c. improvizációs játékról, amin a minap voltam életemben először (azért is szeretnék írni róla, mert az áldozati báránykák a Jókai Színház színészei). És hogy egy ideig még ne unatkozzatok, olvasni fogtok a Lili bárónő c. operettről, amin a minap jártam, Érsekújvárban. 

A Különös házasság egy színmű, amely más néven komoly dráma. Tragédia és komédia keveredik egyben és nem tragikus a befejezése. Ezt azért magyarázom el nektek, mert bevallom én se voltam tisztában a jelentésével. A rendező (Valló Péter) sokszor megállította a színészeket a jelenetek alatt, de csak okítás céljából. Szerintem nagyon hasznos dolgokat mondott, és a színészek is nagyon „szófogadóak“ voltak. Sokat idézett a történelemből, hogy anno hogyan mentek a dolgok és én szívesen lettem volna az unokája, mert annyi mindent lehetett volna tanulni tőle... Majd egyszer el szeretnék jutni egy olvasópróbára is, csak sajnos az délelőtt van és azt nem nagyon van esélyem megnézni, de még lesz egy-két olvasópróba, szóval még nincs minden veszve! Ez alkalommal egy csütörtöki napon voltam, ismét az esti próbán. Fél hat körül megérkeztem és kinn, a művészbejárónál összefutottam Bernáth Tomival, valamint Leczkési Dórival. Épp mikor befelé tartottam, akkor érkezett meg Szabó Viktor és még valaki, de ne kérdezzétek, hogy ki volt, mert olyan gyorsan, ahogyan jött el is tűnt az orrom elől. A portán találkoztam Olasz Pityuval és Mokos Attilával is. Nem volt ott mindenki, aki játszik a színdarabban. Épp a portán néztem a beosztásokat és akkor láttam, ki lesz ott az aznapi próbán és akkor jött meg Tar Reni is. Nagy Laci bejelentette a mikrofonba, hogy kezdődik a próba és mindenki megindult a színpad felé. blog 4 -1.jpgÉn mindig úgy gondoltam, hogy már a kezdetektől úgy indítanak, hogy a színpadon csak a színészek vannak, a nézőtéren pedig van a rendező, rendezőasszisztens, súgó (aki segít a színészeknek a próbán a szövegüknél, amikor még nem tudják fejből), ügyelő (ő felelős mondjuk a forgószínpadért, függönyért, ő hívja be a színészeket...), stb. De mindenki egy helyen volt, vagyis a színpadon. Pedig logikusan hangzik, hogy a rendező, meg a többiek ott vannak, mert onnan rohangálnának fel a színpadra? Ja meg persze a súgónak ezek szerint kiabálnia kéne nekik a szöveget? Így átgondolva már teljesen abszurdnak tűnik az előbbi feltevésem. Még ott volt a Bányavirág díszlete és pár kellék is a Különös házasság c. darabhoz. Az újabb darabnál még nem volt meg teljesen a díszlet, hogy hogyan lesz az előadás folyamán, szóval erről még nem tudok pontos infót mondani. Hatkor elkezdődött és meg sem álltak egészen nyolcig. Lázasan folyt a próba, a rendező láthatóan nagy beleéléssel magyarázott a színészeknek. Gondolom, néhányan már hallottatok Mikszáth ezen művéről! Én már olvastam is és láttam is már filmben, úgyhogy elég jól kiveséztem, viszont színházban még egyszer sem láttam, szóval kíváncsi vagyok a végeredményre! A főszereplője gróf Buttler János (Tóth Károly), aki köré épül minden jelenet. Azzal kezdődött (az a rész, amit én láttam), hogy Buttlert és a diáktársát, Bernáthot (Szabó Viktor) egy rendőrtiszt megállítja azzal a hírrel, hogy Dőry blog 4 -2.jpgIstván báró (Fabó Tibor) azonnal hívatja őket a röszkei házába. Mikor odaérnek, Dőry Mária (Bárdos Judit) nagyon megörül nekik, különösképp Buttlernek. Ekkor már Dőry báró nyugtalan, mivel nem rég tudta meg, hogy a lánya terhes, méghozzá Szucsinka plébánostól. Sőt, nem is csak vendégszeretetből hívta meg Buttleréket magához, hanem abból a célból, hogy majd hozzáadja a lányát a grófhoz. Erről a két diák mit sem sejtve, boldogan vacsorázik Dőryéknél. Buttler próbálja megfűzni Máriát, hogy Bernáth Zsiga barátjának nem közömbös. Dőry báró mikor kettesben marad a lányával, elmondja neki, hogy mindenáron összeházasítja őt Buttlerrel, akár még erőszakkal is. Mindenkinek a közelében ott volt a szövegkönyve és a súgó, Dóri, sem unatkozott, de a végére azért már kezdett minden kialakulni. A szünet után még próbáltak egy keveset, én már nem maradtam ott, de így is sok információt összegyűjtöttem. Érdekes lesz számomra, amikor majd látom a darabot teljes egészében és akkor már mennyire másképp fogom felfogni a jelenet lényegét. Amikor már összetudom kapcsolni ezt a jelenetet a történettel. A próbáról azt hiszem ennyi lenne az információm.

Csak még az Ahogy esik-ről szeretnék röviden: egy improvizációs műsorról van szó, ahol a színészek megadott feladatok alapján szituációkat rögtönöznek. Mint ahogy azt említettem, azért szeretnék írni róla, mert a Jókai színészei játszanak benne. Bőven tudnék írni róla, de ez a blog most főképp nem erről szól. Szóval csak annyit, hogy négyen játszottak a színházból pénteken a RÉV-ben (Bárdos Judit, Olasz István, Nagy László és Tóthblog 4 -3.jpg Károly). Ha valaki hallott már a Beugró c. tv műsorról, akkor elmondom, hogy ez hasonlít hozzá. Itt most Majorfalvi Bálint volt a műsorvezető (a feladatokat is ő találja ki), ő mondta el a játékok lényegét és a játékszabályokat, de a konkrét szituációkról a színészeknek halvány fogalmuk sem lehetett és épp ezért volt ez viccesebb, mint egy betanult humoros szöveg. Először voltam ezen, de azt hiszem ezentúl egy alkalommal sem fogom kihagyni.

A Lili bárónőt most láttam másodszor. Legelső alkalommal még tavaly láttam, de ezt az operettet rengetegszer lehetne megnézni és akkor se fogod megunni! Szavakba nem tudnám önteni mennyire szeretem ezt a darabot! Aki még netán nem látta annak röviden elmondanám miről szól: Malomszegi báró megvesz egy birtokot, ami azelőtt Illésházy László grófé volt. A bárónak van egy lánya is - Lili -, aki színésznő akar lenni és sokat dacol emiatt az apjával. Illésházy gróf távozni készül, viszont a ház új lakói azt hiszik róla, hogy ő a komornyik. A gróf belemegy a játékba. A gróf és Lili egymásba szeret, közben a házban további szerelmi szálak fűződnek össze. Kiderül az igazság a grófról, Lili megharagszik, de a végén minden elrendeződik és mindenki boldog lesz a szíve választottjával.Tehát ez egy szerdai napon volt Újvárban – tájelőadás (így nevezik azt, amikor nem itthon, azaz nem Komáromban játszanak egy darabot). Este 19:00-kor kezdődött. Én hamarabb értem be, hogy végigjárhassam a gyönyörű díszletet. blog 4 - 3.jpgAmikor először láttam Komáromban a Lili bárónőt, azt gondoltam, hogy bárcsak egyszer felmehetnék a színpadra végigjárni az egészet. Nagyon szeretnék abba a korba visszamenni, amikor ez játszódik. Ha adódna egy olyan lehetőség, hogy bármelyik korba visszamehetnénk és nem haboznék, rögtön ezt választanám és itt élném le a hátralévő életemet. Az a stílus, a ruhák, a bútorok, a teljesen más világnézet na és persze egy gépek nélküli világ... Még Jane Austen idejébe is visszamennék, na de ebbe már ne menjünk bele. Valamivel kisebb volt a színpad, mint Komáromban, de alig lehetett észrevenni különbségeket. Hátul, a díszlet mögött voltak a kellékek, amikre az előadás alatt volt szükség. Amikor felmentem a díszletnél a lépcsőn, láttam, hogy a zenészek hogy készülődnek. Miután körbejártam a színpadot, meglestem, hogy hogyan készülnek az előadásra a színészek is. Senkin és tényleg senkin nem láttam izgatottságot, vagy csak jól leplezték. Az előadás előtt pár perccel valakik még gyakorolták a dalokat, valaki még öltözködött, sminkelt. Én meg már lementem a nézőtérre, mivel pár perc múlva „felhúzzák a függönyöket“. Nem számítottam nagy tömegre, mivel azt gondoltam, hogy ilyen kiutazásnál kevesebben szoknak lenni, mint Komáromban. Lassan szállingóztak be a nézők és csak jöttek, jöttek, jöttek... Most nem tudom biztosra, de nagyon úgy nézett ki, hogy telt ház volt! Erre mondjuk én nem számítottam. Ahogy láttam a nézők nagyon jól szórakoztak és a végén állva tapsoltak vagyis tapsoltunk. Szerintem nagyon jó érzés lehetett ez a színészeknek és annyira jó hangulat volt ott, hogy én is fergetegesen éreztem magam. Este tíz után lett vége, még beszaladtam az öltözőbe a cuccaimért aztán siettem is a buszra. Ezek után komolyan tervezem, hogy megnézek még egy Lili bárónő előadást!

A negyedik bejegyzés végéhez értünk. Egy kis infó: Különös házasság premier- 2014. november 7. Ha minden jól megy elmegyek a főpróbára is, ami a premier előtt egy nappal, azaz 6-án lesz. Szóval ne menjetek messzire, mert nemsokára újra jelentkezem!

A bejegyzés trackback címe:

https://azenszinhazam.blog.hu/api/trackback/id/tr606844741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása